پایان نامه قرآنی در دانشکده علوم قرآنی اصفهان دفاع شد

پایان نامه قرآنی در دانشکده علوم قرآنی اصفهان دفاع شد


پایان نامه قرآنی
دانشکده علوم قرآنی اصفهان
تعداد بازدید کننده : 5046

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم قرآنی از اصفهان، جلسه دفاع از پایان نامه «پیام‌های کاربردی فرازها و آیات قرآن با تکیه بر مجموعه آثار حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی و برخی تفاسیر مشهور(آیات۶۸-۷۸ سوره الرّحمن و سوره های واقعه و حدید)» با نگارش خانم زهرا شفیعی، دانشجوی رشته تربیت معلم قرآن در مقطع کارشناسی، با راهنمایی دکتر نفیسه آذربایجانی و داوری دکتر مجتبی قربانیان در دانشکده علوم قرآنی اصفهان برگزار شد.
این پایان نامه در نهایت با درجه عالی پذیرفته شد.
چکیده این پایان نامه به شرح ذیل است:
قرآن کریم از جمله کتاب های آسمانی است که آیاتش را خداوند بر آخرین پیامبر خود، حضرت محمد(ص)، برای هدایت و سعادت بشر نازل کرده است. در قرآن نکات کاربردی بسیاری در زمینه های اعتقادی، احکام شرعی، اخلاقی وجود دارد که انسان را برای دستیابی به مسیر صحیح هدایت، یاری می نماید و لازمه دستیابی به آن، تفکر و تدبر در آیات، آشنایی و فراگرفتن علومی از قبیل صرف و نحو، بلاغت، تفسیر و... است.
تحقیق حاضر در راستای دستیابی به نکات کاربردی بخشی از آیات قرآن در زمینه های اعتقادی، فقهی و اخلاقی و با بهره گیری از تفاسیر نور، نمونه، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ترجمه تفسیرالمیزان، تفسیر قرآن مهر نوشته شده است.
این پژوهش شامل نکات و پیام های کاربردی آیات ۶۸-۷۸ سوره الرّحمن، سوره واقعه و سوره حدید است. موضوعات استخراج شده از این آیات عبارت است از: نعمت های بهشتی، روز قیامت و وقایع آن، تقسیم بندی مردم به سه گروه اصحاب یمین، اصحاب شمال و سابقون بر اساس اعمال، جایگاه و پاداش یا عذاب هر گروه، پی بردن به قدرت خداوند با تفکر در پدیده های طبیعی، توحید، صفات الهی، آفرینش آسمان و زمین در شش روز، اعتباری بودن حکومت بشر، احاطه خداوند بر هستی، عظمت قرآن، سبقت گرفتن در کارهای شایسته از قبیل انفاق و جهاد، قرض دادن در راه خدا، حقیقت زندگی دنیا مبنی بر پوچ بودن آن، به کار بردن مسائل طبیعی در آموزش، سرزنش افراد بخیل و بخل ورزیدن، با عظمت یاد کردن خداوند، ایجاد و گسترش عدالت، عدم پذیرش بدعت در دین است.
مسیر جاری : صفحه اصلی/اخبار/آموزش/پایان نامه قرآنی در دانشکده علوم قرآنی اصفهان دفاع شد